Rectificatie toevoegen

Verzenden

Ik wil de tekst...

Kopiëren Rectificeren
18 apr 2025

Nieuw onderwijsmodel klinische besluitvorming: percepties van studenten en apothekers

  • Rubriek: Referaat
  • Identificatie: 2025;10:e1778
  • Auteur(s): Esther Kuipers

Klinische besluitvorming (CDM) is een dynamisch proces en omvat cognitieve processen en vaardigheden die apothekers in staat stellen om beslissingen te nemen in de dagelijkse praktijk. Hoewel er steeds meer erkenning komt voor het belang van CDM, is nog niet duidelijk op welke manier dit in het onderwijs voor apothekers aan bod zou moeten komen. Mertens en collega’s onderzochten in deze studie de perceptie van studenten en afgestudeerde apothekers met betrekking tot een nieuw CDM-model. Het model bevatte een 8-stappenplan met bijbehorende instructie en was gericht op de ondersteuning van klinische besluitvorming bij patiëntcasuïstiek. Het model werd geïmplementeerd in een CDM-cursus.

Tussen september 2022 en juni 2023 werden deelnemers van 8 cursussen gevraagd naar hun mening middels een online vragenlijst met 14 stellingen en 3 open vragen, gericht op de stappen en algemene aspecten van het model. De respondenten konden op een Likertschaal aangeven in hoeverre ze het eens waren met stellingen. Van de 175 uitgenodigde deelnemers heeft 91% (n = 159) de vragenlijst ingevuld. De meeste apothekers en studenten waren van mening dat het model de klinische besluitvorming ondersteunde, met name bij het beschouwen van het probleem in het licht van de zorgbehoefte en context van de patiënt (96%) en het verkennen van de beschikbare opties (96%). Daarnaast vond de meerderheid van de respondenten dat het model een duidelijke structuur bood (97%) en het kritisch denken bevorderde (93%).

De auteurs concluderen dat het onderwijsmodel behulpzaam is in de klinische besluitvorming en dat zowel farmaciestudenten als afgestudeerde apothekers baat kunnen hebben bij de implementatie van dit model.

Literatuur

Mertens JF, Kempen TGH, Koster ES, Deneer VHM, Bouvy ML, van Gelder T. Pharmacists and pharmacy students' perceptions on how a new teaching model supports their clinical decision-making. Curr Pharm Teach Learn. 2024 Oct;16(10):102136. doi: 10.1016/j.cptl.2024.102136.

Referentie

Citeer als: Kuipers E. Nieuw onderwijsmodel klinische besluitvorming: percepties van studenten en apothekers. Nederlands Platform voor Farmaceutisch Onderzoek. 2025;10:e1778.

DOI

https://www.knmp.nl/resolveuid/f6bd0a364f4c433f8fefe1a45852e5d4

Open access

Reactie toevoegen

* verplichte velden
Versturen

Bekijk ook