Kwaliteit van voorschrijven door jonge artsen
- Rubriek: Referaat
- Identificatie: 2023;8:e1744
Het goed en rationeel voorschrijven van medicijnen (kortweg: voorschrijven) door artsen is noodzakelijk voor een effectieve en veilige farmacotherapie. Een zorgelijk gegeven is dat jonge artsen betrekkelijk vaak voorschrijven en hier gelijktijdig de meeste fouten in maken.
Donker et al. voerden onderzoek uit naar de kennis en vaardigheden van jonge artsen rondom het voorschrijven in Nederland en België. Hierbij namen de onderzoekers aan dat de kennis en vaardigheden rondom voorschrijven toenemen naarmate jonge artsen meer werkervaring opdoen.
Dit is onderzocht door geneeskundestudenten vanuit elf universiteiten één jaar prospectief te volgen en de kwaliteit van voorschrijven (kennis en vaardigheid) te bepalen op drie momenten, namelijk rond het afstuderen, zes maanden en één jaar na afstuderen.
In totaal hebben 556 jonge artsen meegedaan aan het onderzoek. De onderzoekers vonden dat de kennis van geneesmiddelen bij jonge artsen over het algemeen was toegenomen na zes maanden na afstuderen, maar dat deze kennis vervolgens daalde na één jaar (naar het niveau zoals tijdens afstuderen). Met name kennis over anticoagulantia en antidiabetica daalde.
Bij het bepalen van de vaardigheid om een behandelplan op te stellen werd gevonden dat tijdens afstuderen 63,1% van de opgestelde behandelplannen voldoende waren, maar dit daalde naar 39,6% na één jaar. Met name de vaardigheden rondom pijnstilling en verminderde nierfunctie daalden. Fouten werden met name gemaakt in het uitblijven van noodzakelijke veranderingen in het behandelplan of het uitblijven van geïndiceerde geneesmiddelen.
De onderzoekers concluderen dat de kwaliteit van voorschrijven door jonge artsen niet verbetert na afstuderen. Kennis van geneesmiddelen lijkt in stand te blijven, maar met name de vaardigheden rondom het opstellen van een behandelplan verslechterden.
Literatuur
Donker EM, Brinkman DJ, van Rosse F, Janssen B, Knol W, Dumont G, Jorens PG, Dupont A, Christiaens T, van Smeden J, de Waard-Siebinga I, Peeters LEJ, Goorden R, Hessel M, Lissenberg-Witte B, Richir M, van Agtmael MA, Kramers C, Tichelaar J; Education committee of the Dutch Society for Clinical Pharmacology and Biopharmacy. Do we become better prescribers after graduation: A 1-year international follow-up study among junior doctors. Br J Clin Pharmacol. 2022 Dec;88(12):5218-5226. doi: 10.1111/bcp.15443.
Referentie
Citeer als: van de Pol J. Kwaliteit van voorschrijven door jonge artsen. Nederlands Platform voor Farmaceutisch Onderzoek. 2023;8:e1744.
Reactie toevoegen