Patiëntgericht communiceren voor apothekers
- Rubriek: Referaat
- Identificatie: 2018;3:e1653
Alleen informatie geven aan de patiënt is veelal onvoldoende om het geneesmiddelgebruik of klinische uitkomsten te verbeteren. Communicatie waarbij de patiënt centraal staat, is (ook) voor apothekers aan te bevelen. Voor artsen en verpleegkundigen is er al veel over geschreven en volgens Wolters et al. is het tijd voor een definitie voor apothekers. Het doel van hun review is om een helder overzicht te krijgen van het concept voor apothekers. Uit de artikelen extraheerden zij twee opeenvolgende fases in het communicatieproces: shared problem defining en shared decision making. De auteurs beschrijven welke onderdelen en onderwerpen in deze twee fases aan bod zouden moeten komen. Vervolgens gaan zijn in op drie concepten gerelateerd aan de patiënt, de zorgverlener en de relatie. De apotheker wordt geadviseerd om de patiënt te zien vanuit een biopsychosociaal perspectief en niet alleen vanuit een biomedisch perspectief. Dat vereist van de apotheker naast kennis ook communicatieve vaardigheden. Tot slot is een goede relatie tussen patiënt en apotheker van groot belang. De onderzoekers hebben dit alles uitgewerkt in het UMPA model (Utrecht’s Model for Patient centred communication in the Pharmacy). Dit model kan helpen om apothekers meer patiëntgericht te laten communiceren, niet alleen als een praktische set van aanbevelingen, maar ook als een principiële houding ten opzichte van farmaceutische patiëntenzorg.
Literatuur
Wolters M, van Hulten R, Blom L, Bouvy ML. Exploring the concept of patient centred communication for the pharmacy practice. Int J Clin Pharm. 2017 Sep 9. [online voorpublicatie]
Referentie
Citeer als: Kooij M. Patiëntgericht communiceren voor apothekers. Nederlands Platform voor Farmaceutisch Onderzoek. 2018;3:e1653.
Reactie toevoegen